Followers

Sunday, June 14, 2009

Pengorbanan seorang insan bernama abah....



B
ersempena hari bapa yang akan disambut tak lama lagi, ibu rasa nk buat entri psl abah dgn harapan bila naufal dh boleh membaca naufal boleh la baca catatan ibu ni...

Selalu kita bercakap tentang besarnya pengorbanan seorang ibu tapi pengorbanan seorang bapa pun tiada galang gantinya..sejak naufal dilahirkan abah la insan pertama yg mengucup naufal dan melaungkan azan ke telinga naufal, tambahan ibu ditempatkan di wad yang lain hanya dapat melihat naufal pd hari kedua..naufal begitu kecil dan nyenyak tidur di dalam inkubator..hati ibu tersentuh. ibu tak pernah ada pengalaman mengendalikan baby, lucu sgt bila nurse meminta ibu menukarkan pampers naufal tapi ibu takut nak pegang naufal yang telalu kecil dan masa tu abah la yang tukarkan lampin naufal. abah siap ajar ibu lagi macam mana nk tukar lampin naufal n balut naufal semula dgn lampin heheh ibu memang tak reti pun masa tu...

Disebabkan naufal terpaksa tinggal di wad sehingga berat naufal 2kg, ibu hanya berpantang di rumah sendirian. Mengikut perancangan ibu nak berpantang di rumah mak mertua iaitu nenek nopal le tu. maklumle ibu kan anak yatim piatu..tapi bila perkara terjadi tak seperti yang dirancang ibu berpantang kat rumah kita je la..abah la yang menjaga ibu, mengurut ibu, sediakan sarapan pg, tengahari plak abah akan terkocoh2 blk rumah n masak untuk ibu lepas tu pergi tempat kerja semula. petang pun sama, abah akan masak utk ibu..malam plak abah akan pergi ke hospital melawat naufal dan menghantar susu yang ibu perah..itu la rutin abah selama sebulan.sekali sekal ibu akan ikut abah ke hospital menjenguk naufal..klu boleh ibu nak lawat naufal setiap hari tapi ibu tak kuat sangat sebab bersalin secara ceaser. ibu lihat abah memang kepenatan tapi abah tak pernah mengadu depan ibu..

Ibu rasa terharu dengan pengorbanan abah naufal..dan bila ibu tanya abah dia rasa terbeban tak menjaga kita berdua..abah naufal kata dia sanggup buat apa saja utnuk kita berdua..menjaga naufal selepas di bawa pulang ke rumah pun bukannya senang..naufal sgt suka meragam kuat menangis berjam2 lamanya sampai ibu rasa serabut sgt tiap kali naufal nangis, abah la jugak dengan sabar mendukung naufal sampai naufal tertidur semula..biasanya ibu dan abah akan bergilir2 menjaga naufal setiap malam..klu dh teruk sgt naufal menangis ibu dan abah sama2 berjaga malam..ibu kagum dengan abah yang boleh menguruskan rumah masa ibu berpantang walaupun tak la perfect sgt tapi sekurang2nya kurang la beban ibu..padahal abah naufal anak bongsu yang manja tapi bila dah jadi abah ni terus jadi lebih bertanggungjawab..

Abah naufal bukanlah seorang lawyer, doktor ataupun engineer tapi ibu nak naufal tetap bangga mempunyai seorang ayah seperti abah yang telah banyak berkorban untuk naufal dari sejak naufal dilahirkan sehingga kini..ibu harap naufal akan sentiasa mengenang jasa abah dan akan menjadi anak yang menjadi kebanggaan ibu dan abah..

Bersempena hari bapa ni ibu juga nak wish kat abah..Happy Father's Day sayang..

12 comments:

ibu_arifa said...

Bagus yer..buat entri khas cam ni utk encik asben.. salah satu cara bgtau yg kita hargai dia..kita sayang kt dia.. ;)

lily azliyana @ mama zara said...

hmm..mama zara tumpang kagum ngan hubby azzul. anak pertama tp dh boleh uruskan isteri lps bersalin n anak kecil sendiri. kami dulu sgt2 bergantung pada mak nk tlg ajar itu ini..

kirim salam respect kat hubby yek (hehe..sukati2 nak kem salam kan)..=p

azzul said...

ble je nk kem sln respek tp kang takut kembang plak lubang idung dia heheh..ala saya pun dlm pantang sempoi2 je tak la mcm org yg betul berpantang itu takle ini takle..sy buat takat yg mampu je hehehe

hajarus said...

betul la... pandainyer husband k.azzul handle sumer benda time akak berpantang..... wah.. memang satu pengorbanan yang perlu dihargai...

azzul said...

hajarus..rasa2nye kbykn husband ble buat sume tu cuma nak dgn taknak je tul tak

YatieJay said...

Itulah namanya susah dan senang bersama2...Bagus lah husband azzul. Rescpect kat dia....

dla said...

itu la contoh suami mithali...semoga bahagia hga hjg nyawa

ibu_umairah said...

..mesti hubby kak azzul dengar teharu tau...pandai akak buat ayat....

azzul said...

ni bodek je sebenarnya..motivasi agar hubby lbh rajin huhuhu

kakyong said...

tahniah.. bertuah naufal & ibu dpt abah yg rajin... semoga naufal juga rajinspt abah..;)

[-suziey-] said...

haiiii...hapy fathers day:)

nk join gathering 28hb ni?

Putra Mama said...

sedey plak aku mbaca n3 ko kali ni... ;)