Followers

Wednesday, February 25, 2009

p hospital

esok (26/2/09) ibu nk bw naufal p ppum utk amik blood sample. inilah routine naufal sejak bulan pertama dilahirkan.sebulan sekali kn amik blood sample utk tengok perkembangan naufal sama ada seperti yg sepatutnya or ada mslh. naufal disahkan mengidap congenital hypothyroidism sejak dilahirkan. aku pn xtau wujud penyakit ni. Bila naufal disahkan br aku cuba dptkan sebanyak mgkn maklumat tentang penyakit ni sbg panduan.

Agak mengejutkan bila aku tau penyakit ni jika tdk dirawat akan mengakibatkan kecacatan dan bayi tidak berkembang normal. Patut la ms naufal mula lahir dulu dia tido je bangun minum susu pastu tido blk. lgsg x ambil peduli tentang persekitaran dia. Alhamdulillah selepas rawatan dengan mengambil pil thyroxine, naufal menunjukkan perkembangan yg positif..yg buat aku sedih naufal mgkn terpaksa bergantung dgn ubt tu utk sepanjang hidup dia..tu kata doktor la. memandangkan naufal masih bayi ujian lebih terperinci x boleh dijalankan. doktor kata bila naufal 3 thn br ble buat x-ray utk tgk sma ada dia mempunyai kelenjar tiroid.

dan seperti biasa aku terpaksa menahan sebak dengan aksi naufal setiap kali di ambil darah..menjerit dan melalak sekuat hati...dia tgk muka nurse dgn doc tu pun dia dh fobia..jgn harap nk senyum. tapi inilah ujian yg aku kena pikul dan semoga allah memberi ketabahn pd kami berdua. aku selalu berpesan pd diri sendiri walau naufal sakit tp sekurang2nya dia masih ble hidup mcm kanak2 lain. cuma perkembangan tu agak lambat berbanding baby lain...

9 comments:

Noina said...

Ya Allah..kesiannya..Sabar k..ina dulu pun masa Nabila kat NICU mmg tak sanggup tgk semua nih..kena cucuk sana cucuk sini..sakit..kita yang besar nih pun tak tahan ..ni kan pulak budak2..huhu

azzul said...

thanks..ni pun br blk dr ppum..mcm biasa la adegan naufal amik darah tgn dia dh penuh kesan amik drh..ari ni kena amik kt tapak kaki tp x dpt plak darah..so cucuk blk kt tgn naufal...dia mmg dh fobia dgn nurse n doc...sabor je lah...

Noina said...

sama2..yeke..Nabila pun sama..bila dia nampak doc ngan nurse jer..doc pegang kaki jer dah terpekik2..fobia kan budak2 nih..

Noina said...

lupa nak tanya..skrg naufal dah pandai apa?doc ada ckp apa2 tak pasal perkembangan dia..ina sebenarnya mmg takut klu dgr ttg perkembangan budak..pasal dah kena pada anak sendiri..jadik sian tgk klu ada bb yang senasib ngan Nabila..

azzul said...

naufal klu tgk mcm bb lain cuma dia lmbt berbanding bb lain ..dia mula meniarap ms umur 6 bulan. merangkak ala berenang ms 8 bulan.skang dok try berdiri dengan memanjat sofa..duduk x le lg tp klu letak bg duduk ble la bthn 5 minit heheh bdn dia msh x ble seimbang bla duduk or berdiri. ketinggian pun br 66 cm n berat 7kg...tp xpe positif..

azzul said...

bila jumpa doc tanya mcmana perkembagan dia..doc akn ckp tu biasa bg bb premature mmg lmbt..cuma mslh skang nk dptkan dosage thyroxine plg ideal utk nofal..sbb bulan lps bacaan thyroid dia agk tinggi sednagkan dos yg nofal amik adlh plg min..bila t4 (hormon) tinggi mula la nofal akn menjadi gelisah..caranya dengan menangis n meradang je...mlm xle tido..dgn2 aku skali xle tido...

Noina said...

emm..mgkin gak kesan2 dari ubat tuh..sian naufal..takde cara lain yek..sian la naufal kena cucuk bulan2 camnih..doc mmg pandai ckp..biasala lambat..tu jer yang pandai dorang ckp..

Noina said...

tulah..demi anak..terpaksa korban apa sahaja..cuma in masih pikirkan nak sambung rawatan Kak Raw tu atau tidak..sebab dia tak bagi ina buat fisio..arini ina ada appointment dgn hospital..nanti nak tanya balik pendapat Puan Suhana(jurupulih) tuh..sama ada ok atau tidak...

Noina said...

hehe..tula pasalnya..mkin balut makin comel lak..tapi rimas la dia..haha..nak tarik2 jer bandage tu..lagi2 yang kat kepala..haha..sampai nak tutup mata..